Vaikka rahapelien markkinointi ei ole Suomessa sallittua, vaikuttaa sosiaalinen media ja pelaajien maku rahapelaamisen trendeihin.
Selkein esimerkki tästä on nettipokeri, joka nousi valtavaan suosioon nimenomaan median kautta. Taitavimmat pelaajat saavat palstatilaa myös perinteisessä mediassa, ja isot voittopotit näkyvät uutisotsikoissa.
Niiden lisäksi pelaajat seuraavat keskustelupalstojen lisäksi striimausalustoja, joiden kautta uusimmat pelit tulevat tutuiksi. Striimaaminen on vaikuttanut myös pelien ominaisuuksiin, ja moni pelivalmistaja tekee nykyään erityisesti striimeihin sopivaa pelattavaa.
Tutustu alla tarkemmin siihen, miten media ja sosiaalinen media vaikuttavat rahapelaamisen trendeihin.
Taitavimmat pelaajat näkyvät mediassa
Rahapelien osalta isoin vaikutus medialla on ollut pokerin suosion kannalta. Nettikasinoiden myötä kuka tahansa saattoi aloittaa pokerin pelaamisen, ja netti tarjosi valtavasti mahdollisuuksia omien taitojen kehittämiseen. Nettipokeri nousikin valtavaan suosioon, eikä suosio ole laantunut vielä näihin päiviin mennessä.
Taitavimmat pelaajat keräävät palstatilaa myös perinteisessä mediassa, ja isoista turnausvoitoista ja muista onnistumisista kirjoitetaan päivälehdissä. Samalla isojen panosten pelit saavat näkyvyyttä, ja esimerkiksi WSOP-turnauksista on tullut jokaisen pokerin harrastajan unelma.
Muiden pelien osalta eniten näkyvyyttä saavat lottopelit ja keno, jotka ovat perinteisesti suomalaisten pelaajien suosikkeja. Myös näiden osalta keskitytään suurimpiin potteihin, vaikka voittajien nimiä ei lehdissä kerrota. Isot potit kuitenkin houkuttelevat, ja suuriin voittosummiin nousevat pelikierrokset keräävät erityisen paljon pelaajia.
Striimaaminen vaikuttanut pelien ominaisuuksiin
Perinteisen median rinnalle on kuitenkin noussut uusia tapoja jakaa kokemuksia, ja pelaamisen kohdalla esiin nousee erityisesti pelistriimit.
Twitch ja muut striimausalustat tulivat tunnetuiksi erityisesti videopelaamisen puolelta, ja edelleen alustojen isoimpia katsojalukuja keräävät suosittuja videopelejä pelaavat striimaajat. Näiden rinnalle nousi kuitenkin muut pelaamisen lajit, ja alustoilla nähdään myös rahapelaamista.
Näitä katsovat erityisesti rahapelaamisesta kiinnostuneet, jotka etsivät muiden kokemuksia peleistä ja netin kasinotarjonnasta. Striimien kautta löydetään uusimmatkasinot ja tuoreimmat pelit ilman, että jokaista niistä tarvitsee kokeilla itse. Katsomalla suosikkistriimaajan pelaamista pelien ominaisuudet tulevat tutuiksi, ja niiden perusteella löydetään uusia suosikkeja omien pelien listojen kärkeen.
Ilmiö on kuitenkin vaikuttanut suoraan erityisesti kolikkopelien ominaisuuksiin. Koska striimi on mielenkiintoinen vain sen tapahtumien myötä, suosivat striimaajat tietynlaisia pelejä. Osa pelien valmistajista on jopa tehnyt erityisesti striimaamiseen suunnattuja pelejä, joilla lähetykseen on mahdollista saada mahdollisimman paljon sisältöä.
Striimaamisen suosion myötä seuraavat ominaisuudet ovat nousseet kolikkopelien trendeiksi:
Näin sosiaalinen media ja sen alustat ovat muokanneet pelitarjontaa vielä aiempaa viihteellisempään suuntaan. Pelkkä kenon voittonumeroiden lukeminen ei vielä kerää isoa yleisöä, koska saman jokainen pelaaja saa tarkastettua helposti netistä itse. Sen sijaan uuden, paljon bonusominaisuuksia sisältävän kolikkopelin pelaaminen herättää kiinnostusta ja mahdollistaa myös striimaajalle viihdyttävän lähetyksen tekemisen.
Vaikuttajamarkkinointi ei ole Suomessa sallittua
Pelaajat jakavat mielellään tietoa ja kokemuksia rahapeleistä, minkä lisäksi myös kotimaiset pelaajat seuraavat ulkomaisia striimaajia. Sosiaalisessa mediassa seurataan myös erityisen menestyneitä pelaajia, kuten pokerin ja vedonlyönnin ammattilaisia.
Suoraa vaikuttajamarkkinointia ei ole, koska se on kiellettyä rahapelaamiseen liittyvässä lainsäädännössä. Tällä hetkellä lakia ollaan muokkaamassa, ja hallitus on esittänyt eduskunnalle uutta lainsäädäntöä. Sen toteutuessa Suomeen tulee uusi järjestelmä, joka mahdollistaa aiempaa suuremman kilpailun.
Myös markkinointiin tulee uusia sääntöjä, ja lisenssin hankkineet toimijat saavat oikeuden brändimarkkinointiin. Siten itse rahapelaamista ei saa markkinoida, mutta pelaajia ohjataan järjestelmän sisälle markkinoimalla omaa brändiä.
Myös uudessa lainsäädännössä kielletään vaikuttajamarkkinointi, joten itse kasinoiden näkyvyys sosiaalisessa mediassa ei lisäänny. Pelaajat silti jakavat omia kokemuksia ja tiettyjä pelejä, mikä tulee vaikuttamaan trendeihin myös jatkossa.
Nettipokerin kaltaista uutta ilmiötä ei ole näkyvissä lähitulevaisuudessa, mutta pelien ominaisuuksiin sosiaalinen media vaikuttaa voimakkaasti. Viihteellisemmät pelit ovat nousseet suosioon, ja pelien valmistajat kehittävät kilpaa uusia ominaisuuksia. Mediasta poimitaan myös omat suosikit pelaamiseen, mikä ohjaa pelaajia näiden pariin.
Sosiaalisen median vaikutus onkin monessa suhteessa jo perinteistä mediaa suurempi. Sen vaikutus näkyy myös rahapelien tarjonnassa ja ominaisuuksissa, jotka monipuolistuvat jatkuvasti.